19. 8. 2013

Dolky alias Lievance

Kysnuté lievance, po našom "dolky" ... neviem prečo, ale takto sa u nás odjakživa volajú klasické kysnuté lievance. Nazýva ich takto moja starká (to je po našom babka), moja mama, moja svokra a budem ich takto zrejme už navždy volať aj ja :) Že prečo? No lebo :)


  • 2 veľké domáce vajcia
  • 500ml mlieko
  • 500ml voda
  • asi 800g polohrubej múky
  • štipka soli
  • 4 lyžice cukru
  • 1 kocka droždia (42g)
- olej, lievancová panvica
- džem, ovocie

Cesto na dolky/lievance robievam vždy "od oka", ale keďže som ich chcela dať aj na blog pokúsila som sa suroviny exaktne zmerať. Najskôr si urobím kvások. Mlieko (cca 100-150ml) zohrejem v malom hrnčeku na "vlažno", pridám lyžicu cukru, rozdrobím droždie a chvíľu počkám, až sa urobí kvások. Do väčšieho hrnca dám vajcia, múku, zvyšný cukor, vylejem kvások a spolu so zvyšným mliekom (a vodou) a vypracujem (vyšlahám) redšie lievancové cesto. Nemalo by byť zase veľmi riedke, pretože kysnutím ešte zredne. Ak sa vám zdá riedke prisypte trochu múky, ak husté prilejte vodu/mlieko. Cesto nechám dobre vykysnúť, aby zdvojnásobilo svoj objem a na panvici smažím (pečiem) lievance/dolky najskôr z jednej strany, potom dolku/lievanec vidličkou obrátim a dosmažím (opečiem) aj z druhej strany. Aj keď mám teflonovú nelepivú panvicu, pred každým ďalším lievancom priehlbinku jemne vymastím olejom. U nás sa teplé dolky/lievance zlepujú džemom a pocukrujú. V lete sú najlepšie s čerstvým drobným ovocím, v zime iba s džemom.
Poznámka: Keďže cesto robievam zvyčajne "od oka", robím to takto: najskôr urobím v hrnčeku kvások, do väčšieho hrnca dám dve vajcia, cukor, prisypem zo sáčku cca 3/4 kg múky (cca 750g), 1 liter tekutiny (voda + mlieko) a vykysnutý kvások. Vyšlahám a potom podľa potreby doladím hustotu cesta, buď prisypem múku alebo prilejem tekutinu, kým nedosianem typické lievancové cesto. Ak máte maličké kupované vajíčka, môžete dať aj tri.
zdroj: rodinný recept


***


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk