11. 11. 2016

Perky so slivkovým lekvárom

Pirohy zo zemiakového cesta plnené slivkovým lekvárom, alebo po našom "perky". Starodávne jedlo môjho detstva, ktoré dodnes milujem.


  • asi 1 kg zemiaky uvarené v šupke
  • asi 400 - 500g hladká (alebo polohrubá) múka (podľa potreby aj viac)
  • 1 vajce
  • štipka soli
  • slivkový lekvár na plnenie
  • maslo na poliatie
  • mletý mak, orechy, tvaroh, strúhanka a práškový cukor na posypanie

Zemiaky uvarím deň vopred, aby vychladli. Na druhý deň ich ošúpem a nastrúham na jemno. Do misy k zemiakom pridám vajce, štipku soli a múku podľa potreby a zamiesim cesto. Cesto by malo byť tuhšie ale poddajné, takže múky dajte len toľko, aby sa cesto prestalo lepiť. Zamiesené cesto preložím na pomúčenú dosku, rozdelím na viac častí a každú postupne vyvaľkám na hrúbku približne 2 - 3 mm. Formičkou alebo pohárom navykrajujem kruhy s priemerom  6 cm, na každý položím kúsok hustého slivkového lekváru, kruh preložím napoly a okraje popritláčam vidličkou. Môžete si pomôcť aj špeciálnym tvorítkom na pirohy, ja mám radšej tento staromódny spôsob, ide mi to takto lepšie od ruky :) Týmto spôsobom naplním všetky perky. Pripravené naplnené perky vkladám do vriacej vody a keď vyplávajú na vrch povarím ich približne 3 - 4 minúty. Na začiatku varenia ich jemne vareškou podoberiem, aby sa neprilepili na dno hrnca. Uvarené perky vyberiem, prelejem studenou vodou, pomastím rozpusteným maslom a na tanieri si každý posype podľa chuti makom, orechami, tvarohom a pocukrujem.
Poznámka: Perky robievam celé roky iba tak "od oka", ale keďže som ich chcela dať na blog, pokúsila som sa suroviny odvážiť. Starká dávala do cesta polohrubú múku, ja som prešla na hladkú, cesto sa mi zdá jemnejšie a perky po uvarení mäkšie, ale občas robím aj s polohrubou. Múku pridávajte podľa potreby, aby sa cesto nelepilo (záleží od druhu zemiakov). Perky treba robiť pomerne svižne, zemiakové cesto rýchlo redne a čím viac múky budete do cesta pridávať, tým budú uvarené perky tvrdšie. Ja ich mám najradšej s makom, zvyšok rodiny zase s tvarohom.
zdroj: rodinný recept

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk