16. 8. 2013

Parené buchty plnené ovocím

Starodávna klasika, buchty na pare plnené čerstvým ovocím, ako ich robím ja ...


cesto:
  • 500 - 550g polohrubej múky
  • 1/2 kocky čerstvého droždia (20g)
  • 5 lyžíc oleja
  • štipka soli
  • 3 lyžice kryštálový cukor
  • 300ml vody
- čerstvé ovocie (jahody, marhule, slivky)
- olej na natieranie buchiet aj panvice
- rozpustené maslo na poliatie buchiet na tanieri
- cukor, kakao, mak alebo orechy na posypanie na tanieri

Cesto som si urobila v domácej pekárni. Ak ho budete robiť ručne, zo 100ml teplej vody, lyžičky cukru a droždia si urobte kvások a zamieste si polotuhé, ale mäkké cesto. Múky vždy dám najskôr 500g a potom prisýpam podľa potreby. Keď je cesto vykysnuté, rozvaľkám ho na pomúčenej doske, radielkom rozdelím na 4 rovnako široké pásy a potom každý pás na 4 častí (16 štvorcov). Na každý dám ovocie (ja som dala polovicu marhule), zabalím do buchtičky, nechám asi 30 min. podkysnúť a potom ich naparím. Na tanieri polejem rozpusteným maslom a posypem kakaom, makom alebo orechami, ktoré zmiešam s práškovým cukrom.
Ja som buchty parila trochu netradičným spôsobom, ktorý som sa naučila od mojej babky, ktorá takto buchty parila celý život. Buchty naukladám do vymastenej hlbokej teflonovej panvice tak, aby sa navzájom nedotýkali, každú zvlásť dobre pomastím aj zvrchu, podlejem asi 100ml vody, prikryjem pokrievkou tak, aby neunikalo veľa pary a dám na sporák poriadne rozovrieť, potom stíšim plyn (nie celkom) a parím cca 8 - 10 min. Všetka voda by mala vyvrieť a buchty by mali byť odspodu trochu pripečené (křupavé) Ak sa vám pripečú viac, nevadí. Treba si to otestovať na svojom sporáku, ja mám plynový a celkom dobre sa mi to robí. Babka ich robievala v nízkom hrnci na starom sporáku, v ktorom sa kúrilo drevom.

Poznámka: Toto kysnuté cesto je bez vajíčka. Ovocie môžete dať aj iné, podľa chuti a sezóny (v zime môže byť aj zavárané). alebo môžete buchty jednoducho naplniť hustým džemom (lekvárom). Ak je ovocie veľmi kyslé, môžete zabaliť do buchty spolu s ovocím ešte kocku cukru. Alebo napríklad moja dcéra má rada, keď do prekrojenej slivky (namiesto kôstky) vložím kúsok horkej čokolády.
zdroj: rodinný recept

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk