1. 10. 2012

Hroznový džem

Hroznový džem, ako ho robím ja ...


  • 1kg šťava z modrého hrozna
  • 1 želírovací prípravok s pektínom (1:1)
  • 1kg kryštálového cukru
  • necelá lyžička kyseliny citrónovej (nie je nutné)

Ako prvé si (podľa možnosti deň vopred) pripravím poháre. Ja to robím tak, že vyumývané a od vody odtečené poháre ešte vložím do dobre vyhriatej rúry (cca 180°), ktorú ale hneď vypnem a poháre v nej nechám vychladnúť. Hroznové bobule oberiem a umyjem, zľahka premixujem ponorným mixérom a krátko (asi 20 minút) povarím. Odporúčam kovový mixér, plastový by vám mohli hroznové zrniečka poškodiť. Potom prevarené hrozno znova zľahka premixujem, aby sa zo šupiek uvoľnila farba a nakoniec ho ešte prepasírujem cez sitko. Čistú šťavu odvážim a ďalej už postupujem podľa návodu na obale želírovacieho prípravku. Každý želírovací prípravok je iný, preto VŽDY postupujte podľa návodu, ktorý píše výrobca na obale! Ja som teraz použila želírovací prípravok z Lidla a bola som s ním veľmi spokojná. Je oveľa lacnejší ako iné, značkové prípravky a podľa toho, čo píšu na obale, tak vraj aj bez chémie. Môžete samozrejme použiť aj želírovací prípravok 2:1, kde sa dáva menej cukru. Na záver (pred nalievaním do pohárov), môžete do džemu pridať trochu kyseliny citrónovej, džem bude hustejší. Hotový horúci džem nalejem do čistých a suchých pohárov a rýchlo ho (ešte horúci) zaviečkujem. Poháre naukladám na plech a vložím do vyhriatej rúry (cca 180°), ktorú ale hneď vypnem a poháre v nej nechám vychladnúť. Je to niečo ako moja obdoba starej techniky, ktorú používali naše babičky (horúci džem zabaliť do deky a nechať vychladnúť). Vychladnutý džem odložím na chladné a tmavé miesto. Tento džem nie je vhodný na plnenie koláčov a buchiet, pretože vyteká.  Je to skôr džem na natieranie, napr. vianočného pečiva, do zákuskov alebo na chlieb.
Poznámka: Použila som modré voňavé hrozno, ktoré je na foto. Bohužiaľ, neviem ako sa volá. Môj ocino tvrdí, že je to takzvaný samorodák, ale ja nie som si istá. Náš dobrý sused, ktorý nám pred vyše 20 rokmi daroval tieto hroznové sadenice už zomrel, takže sa ani nemám koho spýtať. Je to pravdepodobne nejaká stará odroda, ktorú stačí na jar iba ostrihať a bez akéhokoľvek chemického ošetrenia (a tiež bez nejakej ďalšej starostlivosti), máme každú jeseň bohatú úrodu krásneho modrého hrozna, ktoré neskutočne intenzívne vonia.
P.S. Po konzultácii s miestnymi vinármi sme sa dozvedeli, že je to stará samorodá a veľmi obľúbená odroda Concordia (Konkordia).
zdroj: vlastný recept


Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk