29. 3. 2012

Údené na pare

Kedysi, keď ešte moji a manželovi rodičia robili domáce zabíjačky a nebola u nás núdza o kvalitné domáce údeniny (žiaľ, z rôznych dôvodov už v tejto tradícii nepokračujeme) sme údené vždy varili klasicky vo vode ... tento spôsob (na pare) sa mne osobne, zdá oveľa lepší ... a ak použijete tlakový hrniec ušetríte čas aj energiu ... takto jednoducho môžete uvariť v pare hocijaké údené mäso, domácu údenú šunku alebo kolienko (ak máte to šťastie na dodávateľa domácich údenín) ale aj kupované údeniny ...


  • údené kolienko - toto moje kolenisko malo vyše 2 kg (alebo šunka, prípadne iná údenina)
- tlakový hrniec
- sitko na naparovanie
- voda

Postup je úplne jednoduchý.  Do 6l tlakového hrnca som dala sitko na naparovanie (ktoré je súčasťou hrnca), naliala vodu tak, aby bola skoro po sitko a položila naň údené kolienko. Hrniec som zatvorila, natlakova a varila (parila) som 1 hodinu na stupni č. 2. Mám tlakový hrniec Fagor na ktorom sa dá nastaviť nižší (č.1) a vyšší (č.2) tlak. Hrniec vždy nechám samovoľne odtlakovať a až potom otvorím. Moje kolienko bolo po hodine krásne mäkké a oddeľovalo sa od kosti. Ak by sa vám mäso zdalo tvrdé, jednoducho hrniec znova natlakujte a chvíľu ešte povarte.
Ja som parila v tlakovom hrnci, ale keď ho nemáte pokojne môžete pariť aj v obyčajnom hrnci na paráčiku, len dlhšie. Jediný menší problém pri tejto úprave je, odhadnúť dĺžku parenia. Ja to robím tak, že napríklad 1kg domácej údeniny parím klasicky (v obyčajnom hrnci) 1 hodinu (2kg - 2 hodiny, 3kg - 3 hodiny). Ale v mojom tlakovom hrnci stačí pariť zhruba polovicu času, takže 1 kg údeniny cca 30 minút (2kg - 60 min., 3kg - 90min.). Tie časy sú len orientačná pomôcka, každá údenina je iná. Kupované údeniny stačí pariť menej. Domáce údeniny sme vždy zvykli deň pred varením namočiť na celú noc do studenej vody, aby neboli také slané (vodu samozrejme vyliať a variť v novej).
zdroj: rodinný recept
Viac info o varení v TLAKOVOM HRNCI NÁJDETE TU ...

3 komentáre:

  1. Mám tlakový hrniec,ale jeho súčasťou nebol paráčik:-( Môžem použiľ obyčajný paráčik a natlakovať?? Trošku mám rešpekt:-) Ďakujem za odpoveď

    OdpovedaťOdstrániť
    Odpovede
    1. anonymný návštevník: Paráčik, ktorý som kúpila spolu s tlakovým hrncom sa prakticky ničím nelíši od obyčajného klasického, snáď len lepším tvarom a kvalitnejším materiálom - je antikorový. Myslím, že pokojne môžete použiť obyčajný parák na nožičkách, ktorý sa vám zmestí do tlakového hrnca, len dajte do hrnca (pod parák) dostatočné množstvo vody, pri mojich tlakových hrncoch výrobca odporúča minimálne 250ml (1/4 litra). Ja dávam pre istotu trochu viac, tak aby voda siahala tesne pod paráčik.

      Odstrániť
    2. Dakujem za radu ,este som to neskusal varit udene kolienko na pare v tlakovom hrnci ,mam podobny s tou vložkou.Inak takmer vsetko varim v tlakaci .

      Odstrániť

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk