1. 2. 2011

Mäsový vývar z tlakového hrnca

Keď som si kúpila prvý tlakový hrniec bolo na internete žalostne málo receptov a praktických návodov, ako variť v týchto hrncoch. Možno tento môj recept a návod v jednom niekomu pomôže. Dosť dlho mi trvalo, kým som sa odvážila po prvýkrát uvariť mäsový vývar v tlakovom hrnci, pretože som sa obávala, že bude zakalený. O to väčšie bolo moje prekvapenie, keď som videla, že vývar je nielen krásny priezračný,  ale podľa môjho názoru dokonca aj silnejší, ako pri klasickom pomalom varení. Ak máte doma hrniec na ktorom sa dá nastaviť nižší a vyšší tlak, vyskúšajte. Úspora času a energie je neskutočná ...


  • akékoľvek mäso z ktorého zvyknete variť mäsový vývar - množstvo podľa vášho uváženia a veľkosti hrnca

  • tlakový hrniec na ktorom sa dá nastaviť nižší a vyšší tlak

  • 5 - 10 ks mrkva podľa veľkosti
  • 1 petržlen
  • 1 paštrnák (nemusí byť)
  • zeler - stačí kúsok
  • 1 cibuľa
  • 2 - 3 strúčiky cesnaku
  • kapusta alebo kel (asi 1/4 malej hlávky)
  • kaleráb (nemusí byť)
  • petržlenová vňať
  • ligurček - vňať
  • 1/2 čerstvej zelenej papriky
  • soľ
  • 10 - 15 guličiek celého čierneho korenia

Mám tlakový hrniec Fagor 10 a 6 litrový. Hrnce Fagor majú dva tlaky. Na jednotke varím mäsové vývary, ryžu, rôzne polievky a zeleninu. Na dvojke robím mäso. A ešte jedna dôležitá vec - tlakový hrniec môžete naplniť iba do 3/4 jeho celkového objemu. Takže v 6 litrovom hrnci uvaríte maximálne cca 4 litre polievky. Keď odrátame mäso a zeleninu, tak čistého vývaru budete mať asi tak 2 litre, podľa toho koľko dáte surovín. Ja dávam dosť veľa, aj mäsa aj zeleniny.
Postup je veľmi jednoduchý. Mäso alebo kosti dám variť do studenej vody a nechám zovrieť. Hrniec naplním iba približne do polovice, tak aby sa mi tam  neskôr vošla aj zelenina. Zatiaľ hrniec nezatváram, tlakovú pokrievku iba zľahka položím na hrniec. Po zovretí stíšim var a niekoľkokrát zoberiem vzniknutú penu. Keď sa mi zdá, že pena sa už netvorí, hrniec zatvorím, nastavím tlak č.1 a natlakujem. Natlakované varím 20 -  40 minút, podľa druhu mäsa. Kuracie drobky varím 20 minút, bravčové kosti 30 minút a hovädzie mäso 40 minút. Vypnem a nechám hrniec sám odtlakovať. Pri čakaní na odtlakovanie si načistím zeleninu. Ja dávam pomerne veľa zeleniny. Môžete dať aj menej. Zeleru stačí naozaj len kúsoček - je veľmi aromatický. Kapustu alebo kel dávam vcelku - hlávku rozkrojím na štvrtiny a celú štrťku dám do polievky. Cesnak aj cibuľu tiež vcelku,  ja nechávam na cibuli a cesnaku aj spodnú šupku. Petržlenovú a ligurčekovú vňať môžete nakrájať, alebo dať vcelku, podľa vážho uváženia. Petržlenovej vňate dávam dosť veľa, ale ligurčekovej iba kúsok, pretože je veľmi aromatická. Pestujem si ju sama a na zimu zamrazím do zásoby. Papriku dávam polovicu a vždy vykrojím žilky. Soľ dajte podľa svojho uváženia, tak ako je kto zvyknutý. Takže tlakový hrniec sa nám medzitým už odtlakoval a môžeme pokračovať. Hrniec otvorím, pridám zeleninu a všetky koreniny. Zavriem, nechám poriadnie zovrieť, znova natlakujem na stupen č. 1 a varím 20 minút. Vypnem a nechám aby sa hrniec sám odtlakoval. A to je všetko, vývar je hotový. Potom zvyknem vývar precediť a  zavariť knedličky alebo domáce polievkové rezance.
zdroj: rodinný recept + moje úpravy

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk