24. 1. 2011

Lokše

Robili ste už niekedy doma lokše? Ak nie, skúste to. Vôbec to nie je také ťažké ako to vyzerá. Ponúkam vám dva recepty na domáce lokše ako ich robím ja. Ten prvý, starodávny ma naučila moja babka a je trochu prácnejší. No a ten druhý z očistených zemiakov som objavila len nedávno a som z neho nadšená... Pamätám si z detstva, ako moja babka kedysi piekla lokše na liatinovej platni starého sporáka, v ktorom sa  kúrilo drevom, a ja som sa jej motala pod nohami.


Prvý spôsob:
  • asi 1 kg v šupke uvarených a očistených zemiakov
  • asi 300g hladkej múky 00 extra podľa potreby aj viac
  • soľ
  • kačacia alebo husacia masť na potieranie

Druhý spôsob:
  • asi 1 kg vychladnuté uvarené zemiaky bez šupky (môžu byť aj od obeda)
  • asi 300 - 400g hladká múka 00 extra podľa potreby aj viac
  • soľ
  • kačacia alebo husacia masť na potieranie

Prvý spôsob: Uvarím si zemiaky v šupke (zvyknem si ich uvariť večer a v noci vychladnú) Vychladnuté zemiaky ošúpem a nastrúham na jemno, pridám soľ, múku a zamiesim cesto. Múku pridávam postupne podľa potreby. Cesto by malo byť dostatočne tuhé, aby sa dalo vaľkať, ale zase nie príliš, aby lokše neboli tvrdé. Zvyknem sa držať rady od babky, že zemiaky odvážim a múky dám 1/3 z hmotnosti zemiakov a potom ešte radšej dosypem ak treba. Z cesta si na doske urobím dlhý šúlok a rozdelím na rovnako veľké kúsky, podľa toho na akej veľkej panvici ich budem robiť. Na pomúčenej doske rozvaľkám na tenké placky a pečiem z obidvoch strán na suchej teflonovej panvici. Každú lokšu ponatieram kačacím alebo husacím tukom. Lokše kladiem na seba a keď sú všetky hotové, tak ich ešte teplé prikryjem prevrátenou misou.
Najlepšie je mať pomocníka, jeden lokše vaľká a druhý pečie a natiera. Lokše sa dajú pripraviť na sladko (so slivkovým lekvárom, makom) alebo na slano, napríklad ako príloha s pečenou kačicou (husou). Ja častokrát robím len také holé natreté hydinovou masťou na večeru s čajom alebo kyslým mliekom (acidkom).

Druhý spôsob: Uvarím očistené zemiaky v osolenej vode, zlejem, rozpučím a nechám vychladnúť (môžete dať aj zvyšné zemiaky od obeda), osolím a  postupne pridávam múku, až kým sa mi nepodarí vypracovať primerane tuhé cesto (musela som dať viac múky ako 1/3 hmotnosti zemiakov). Ďalší postup ako pri prvom recepte. Dlhé roky som robila lokše iba so zemiakov uvarených v šupke, ale  musím povedať, že lokše z očistených zemiakov sú rovnako dobré (ak nie aj lepšie), ako so zemiakov varených v šupke. Obidve cestá sú bez vajíčka, len zemiaky, soľ a múka. Množstvo múky záleží od kvality a druhu zemiakov.
zdroj: náš rodinný recept

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Ď A K U J E M za návštevu môjho blogu a príjemný deň Vám prajem... JANA

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Vyhľadávať v tomto blogu



SUROVINY PODĽA ABECEDY

A  C  Č  G  H  J  K  M  N  O  Š  T  V  U  Ž 

iGurman - Gabrielov foodblog myTaste.sk